Specjalny Ośrodek Szkolno – Wychowawczy

Specjalny Ośrodek Szkolno - Wychowawczy
im. Marii Grzegorzewskiej
ul. B. Krzywoustego 4
28-300 Jędrzejów
tel. 041 386 22 78
NIP 656-18-12-454
Scenariusz zajęć dydaktycznych ,,Zwierzęta domowe" PDF Drukuj Email

Aleksandra Januszewska - nauczyciel kontraktowy


 Temat ośrodka tygodniowego: Zwierzęta domowe"

Temat dzienny: Bawimy się w naśladowanie ptaków i ssaków domowych.

Cel główny: Utrwalenie umiejętności nazywania i rozpoznawania wybranych zwierząt domowych.

Cele szczegółowe- wychowanek:

- potrafi rozpoznać wybrane zwierzęta domowe

- umie nazwać wybrane zwierzęta domowe

- zna cechy charakterystyczne poznanych zwierząt domowych /wygląd i sposób odżywiania/

- potrafi prawidłowo rozwiązać zagadkę

- prawidłowo wybrzmiewa głoski

- dzieli wyraz na sylaby

- prawidłowo reaguje na polecenia nauczyciela

- śpiewa piosenkę

- umie współdziałać w grupie

- potrafi utworzyć zbiór według określonej cechy

- liczy w zakresie 5

- potrafi skupić uwagę na wykonywanym zadaniu

- umie wykonać pracę plastyczną zgodnie z podaną instrukcją

- dba o ład i porządek na stanowisku pracy

- zachowuje bezpieczeństwo w czasie zajęć.

Metody pracy: słowna, oglądowa, praktycznego działania, zabawowo- ruchowa.

Formy pracy: grupowa jednolita, indywidualna zróżnicowana.

Środki dydaktyczne: obrazki zwierząt domowych, makieta gospodarstwa domowego, elementy zwierząt domowych do makiety, eksponat kury, karty pracy - do zajęc polonistycznych, matematycznych i plastycznych, pióra, klej, piosenka ,,Kaczor Donald", opaskiwybranych zwierząt domowych, płyta z odgłosami zwierząt domowych, karteczki ze zwierzętami do klasyfikowania zbiorów.

      Przebieg zajęć:

I Zajęcia wstępne

1. Powitanie

2. Wyznaczenie dyżurnego

3.Utrwalenie nazwy obecnej pory roku, miesiąca, dnia tygodnia.

II. Zajęcia właściwe

1. Wprowadzenie do tematu zajęć poprzez rozwiązywanie zagadek.

Co to za ptak?

Pływa po stawie

i kwacze kwak, kwak / kaczka/

      Jestem biała, szara, ruda albo czarna

      niosę smaczne jajka, lubię dziobać ziarna /kura/

Nad rzeczką wartką, razno,

kto to drepcze z dziatwą?

Żółte nóżki ma .Gę- gę- gęga /gęś/

          Lubi owies, lubi siano

          rży i parska w stajni rano.

         Ciągnie ciężki wóz po szosie

         wóz się toczy, skrzypią osie. / koń/

Choć się zielonej trawy naje

to jednak białe mleko daje. /krowa/

        Mieszka w chlewiku, kwik słychać stale

        daje nam słoninę, mięso oraz smalec. / świnia/

2. Skonstruowanie zagrody- podczas konstruowania zagrody dzieci omawiają cechy charakterystyczne wymienionych zwierząt domowych układając je w dwóch częściach : ssaki i ptaki:

  • kaczka-   ciało pokryte piórami, chodzi po ziemi niezgrabnie, świetnie pływa. Skubie rózne rośliny, dokarmiać można ją ziemniakami. Kaczki hoduje się dla mięsa i piór. Z  pierza i puchu robi się poduszki, pierzyny, kołdry, a mięso smacznie jemy.
  • kura - ciało pokryte piórami. Żywi się roślinami i ziarnem. Lubi grzebać w ziemi. Kury hoduje się głównie dla jaj i mięsa.
  • gęś-  ciało pokryte piórami,żywi się roślinami. Gęsi hoduje się dla mięsa i kur. Z pierza i puchu robi się poduszki, pierzyny, kołdry, a mięso smacznie jemy.
  • koń- ciało pokryte ma sierścią, ma piękną grzywę , cztery nogi. Żywi się roślinami, owsem, sianem. Koń pomaga człowiekowi w gospodarstwie.
  • krowa- ciało pokryte ma sierścią, ma cztery nogi. Hoduje się ją głównie dla mięsa.
  • 3.Utrwalenie wybranych nazw zwierząt poprzez prawidłową wymowę i dzielenie na sylaby / krowa, koń, kura, kaczka/
  • 4.Zabawa ruchowa- na szrym papierze przygotowane są kontury zwierząt- konia, krowy, kury- dzieci mają na głowach opaski wymienionych zwierzat i naśladując ich ruch spacerują po sali,  na polecenie nauczyciela udają się do poszczególnych zagród.
  • 5.Klasyfikowanie wybranych zwierząt domowych według określonej cechy w zbiory/ zbiór kur, zbiór krów, zbiór świń, zbiór kaczek, zbiór koni/, przeliczanie liczebności poszczególnych zbiorów- klasyfikacja według liczebności.
  • 6.Odsłuchanie i rozpoznawanie odgłosów wybranych zwierząt
  •         - pierwszy poziom - dzieci wymieniają usłyszane zwierzęta
  •         - drugi poziom- dziecko pokazuje na ilustracjach usłyszane zwierzęta.
  • 7.Łączenie odgłosu wydawanego przez poszczególne zwierzęta z odpowiednim napisem
  •          - pierwszy poziom- dzieci łączą same
  •          - drugi poziom- dziecko zaznacza po śladzie
  • 8.Zabawa ze śpiewem pt.,,Kaczor Donald"
  • 9. Praca plastyczna- wyklejenie szablonu kury piórami.

III. Podsumowanie zajęcia:

   - udzielenie przez nauczyciela pochwał wszystkim dziecio

   - sprawdzenie co zapamiętały

   - porządkowanie stanowiska pracy

   - pożegnanie.

 

Kalendarium


2 Października 2014
Czwartek

Dziś imieniny
Dionizy, Leodegar,
Stanimir, Teofil,
Trofim

Do końca roku zostało
91 dni.

Muzyka

Nasza Galeria

Zobacz w galerii

Specjalny Ośrodek Szkolno - Wychowawczy w Jędrzejowie jest placówką która organizacyjnie skupia w sobie wiele szkół - dla dzieci z głębokim, znacznym, umiarkowanym i lekkim upośledzeniem umysłowym. Siedziba SOSW znajduje się w miejscowości Jędrzejów przy ul. Krzywoustego 4 (woj. świętokrzyskie) położonej przy głównej trasie Kraków - Warszawa. Inne placówki wchodzące w skład SOSW znajdują się w miejscowości Mnichów i Węgleniec.


[+]
  • Narrow screen resolution
  • Wide screen resolution
  • Auto width resolution
  • Increase font size
  • Decrease font size
  • Default font size
  • default color
  • blue color
  • green color